summa sumarum!

ja jag ska försöka och summera de närmaste dagarna hade jag tänkt , jag varnar redan nu att de kanske inte kommer och bli årets gladaste och mest possetiva inlägg =/
oj vart ska jag börja , jo jag tror eller jag vet att jag har en lång stubin , jag kan ta ett steg tillbaka och klistra på ett smile och tänka att " de årdnar sig, bara jobba på så löser sig de mesta , och även förmedla de till mina arbetskamrater , Men Natten mot måndag och natten mot tisdag har värkligen prövat mig vill jag lova ... vi börjar med söndag kväll eller redan på söndag morron nbär jag vaknar så har jag ångest och panik över att jag sa jobba natt ! och de e alldrig en bra början =/
ja dagen förflöt i en dimma , låg och läste på sängen och tog de lugnt , hadde värdens värk i magen , ni kvinnor vet vad som kan orsaka de ;) ja så de gjorde juh inte saken bättre !jaja for på jobbet och hade mina föraningar att de kanske inte skulle gå så super och starta upp eländet efter en storstädning och maskinerna som har stått en längre stund , dom brukar inte va så villig och sammarbeta ! och jag hade rätt ! men som sagt jag va förbered på de så stubinen va extra lång och jag hade bunkrat upp med ett lass tålamod ... och de behövde jag värkligen ... ja efter 10 timmar av konstant springande , skottande , slängande , förklarande , tjatande , gnällande, byten till höger och vänster så e man ganska slut både i kropp och huvud ! så de va skönt och få fara hem och sova , väl hemma slocknade jag ganska handlöst och sov ... vaknade vid 4 klev upp lagade mat , han träffa barnen och älsklingen i ca 45 min innan de va dax för 12 timmar arbete ! hade förhoppningar på att kanske , kanske de flesta problem skulle förmiddan ha löst ... MEN ... nej de hade bara försökt och överleva dagen , de hade gått kalas dåligt , extremt dåligt ! va än dom gjorde så vart de ingen direkt skilnad de kom fortfarande en MASSA bröd på golven ... tog ett djupt ande tag och kollade läget , hoppades på att de inte skulle va såååå illa ... men de va de ... de vart den bestämda minen som kom fram ... här behövs de styras upp ... Helena pekar med hela handen , du där , du där , jag vill att du ska göra si och du så ! rak komunikation , " för er som inte vet vad jag jobbar som så e jag Pack ansvarig ! vilket betyder att jag har ansvaret att brödet kommer i rätt påsar och backarna ska ha rätt etiketter , jag uppdaterar saker , ställer till vis del in maskiner vid byten , kontrolerar vikt , sågning , metalldetektor vid varje heltimme , och vi kör tre linjer , ser till att allt avfall kommer i conteinrar ,vägs, och ställs för tömmning ! SEN har jag även 10 personer som jag ska se till gör de dom ska göra packa bröd , städa , är där dom behövs , typ helhets ansvar över packen ... ja och efter som de e vuxna människor man har och göra med , så tycker iaf ja att man ska bara behöva tala om en gång vad dessa människor ska göra ... i bland tycker jag att de inte ska behöva sägas något , de ska ske per aoutomatik för de ingår i arbetsuppgifterna som dom utför då de e i packen och när man för tredje gången talar om vad man vill att dom ska göra och de inte sker ... ja nu går jag händelserna lite i förväg ... bakar bandet ... På linje 1 funkade inte clipsen som dom skulle ... tänk er typ 800 kg i timmen , de e många påsar , på 10 min gör vi 35 kartonger , i varje karton e de 9 påsar ... ja gör matten själv många kakor och många påsar ... tänk er då att de ska manuellt sättas på ett lock på varje kartong ... vilket tar ca 30 sek extra , på den tiden har du fått ca3 påsar på bordet var vid 2 eutan clips som du slänger undan ... under tiden e brödet bulligt så en måste stå stationerad vid inmatningen på påsmaskinen och den tredje stackarn springer mellan räknaren och högen med oclipsade påsar!!! för tro inte att räknaren ( alltså maskinen som staplar brödkakorna 3 på höjd ) vill fungera NEj i den fasnar de stup i kvarten och baner faller ner och då åker brödet endera på golvet elr till den som står vid inmatningen till påsmaskinen ! och de ryms inte hur mycke bröd som hellst i inmatningen och kg flödet e på ca 7-800 kg i timmen !!! ja kaos e milt utryck , och där har jag ansvar ... de va en linje bara ... på Linje 2 utspelar sig typ samma sak , men där e de inte clipsen , utan där sitter kakerna i hop och orsakar stoooora problem i räknaren ... baner faller ner och bröd överallt ... pluss att brödet e bulligt ( en stor knöl mitt på bullen ) och då ska de balanseras en kaka till ovan på ... ja ni kan juh räkna ut att antalet bröd i påsen blir juh för lite för högarna rasar och påsmaskinen får tuppjuck och piper ,piper,piper och piper ... i detta kaos så ska jag försöka få ordning ... har hjälp av tekniska resursen som får till clipsen i typ 15 min , då hinner man bringa ordning i kaoset på 1an , går över till 2an säger åt en människa att -plock bort de bröden som sitter ihop och som e bulliga så kommer de och gå bättre här ... de e här som mitt tålamod börjar tryta ... kan tycka att man kanske skulle kunna räkna ut de själv ... går tillbaka till 1 an där de e kaos igen , springer till andra sidan frysen och konstaterar att de fasnar en hel massa innan sågarna och de e stoooora högar där , skojja inte om de va en del högar som gick halvägs till knäna och va ganska stor i diametern ... jaja städningen får vänta , går till kaoset igen och står säkert en timme på samma ställe och clipsar påsarna för hand ... jobbigt har fortfarande ont i handlederna ...
på den tiden så går de inte ett dugg bättre på 2an , går dit och ser att brödet sitter fortfarande i hop men vtf ... talar om för personen som sitter där att - de e jätte bra om du delar på alla kaker som sitter ihop , för då kommer de och gå mycke bättre! och de sa jag med ett lende på läpparna ... efter tredje gången gick jag runt till dom som gick lite dåligt för och plocka de dåliga kakorna och dela på desom satt i hop spände ögonen i dom och pekade övertydligt och PLOCKA BORT DESSA GÖR ATT DE GÅR DÅLIGT PÅ ANDRA SIDAN HAR DU FÖRSTÅT !!!! ja och tillslut gick de fram  ja och så här fortsätter de i 12 timmar ... när jag får en lucka från Linje 1 och 2 på baksidan frysen så försöker jag ta bort de värsta av bröd kaoset framför frysarn innan dom ropar på mig igen ....
kan säga att driftledarna och teckniska resursen gjorde vad dom kunde hela natten , men som sagt de gick troll i maskinerna och dom ville inte sammarbeta , så vad vi än gjorde så gick de inte speciellt mycke bättre iaf !
ja ni kanske förstår elr inte har försökt och förklara utan att bli allt för långdragen!

Det jag kom fram till denna natt va att - skulle de va bättre om man sa de första som dök upp i skallen på en , i stället för och tänka efter först och sen komma med ett pedagogist svar ?!? 
För frågorna verkar komma så !elr inte frågor utan mer påståenden ... som tex - gud va dåligt de går ... ! och då har jag lust och säga (tänk på att jag va under en hel del stress och press) NÄHÄ de menar du inte ... du kanske ska jobba istället för och stå här och beklaga dig!!! - men så säger man inte ... utan man nickar och slänger på ett lende och säger något i stil med - nä de går inte så bra nu , men du kanske vill hjälpa mig och skotta upp högen här och sen tar vi de här och ..... 
tro vilket som får bäst resultat ... ?!?
givet vis ska man vara trevlig ... men hur lätt e de när efter 7 timmar de e samma elende och folk har tappat lusten och försöka få någon ordning ... för de finns ingen ordning och få då e de 5 timmar kvar!!!
Allt blir hopplöst och man vill bara slänga sig på golvet och grina, skrika rakt ut , springa ut till friheten ... 
tänk er vad de krävs för och hålla tillbaka de och försöka injuta lite hopp om att de löser sig  när man inte själv tror på de !




sa juh att de inte va ett glatt inlägg , säkert en hel massa stav fel osso men jag orkar inte läsa igenom de och rätta !
Nu ska jag krypa i säng =) 
Natten som va har gott bra mycke bättre , jag tror jag skrämde ut alla troll ur maskinerna hehe
denna 12 timmar natt lägger jag bakom mig nu och tänker att ja jag har nog kanska mycke tålamod och milslång stubin ! ¨
och de kan väll va en bra egenskap elr ???
 

Kommentarer:

1 Linda Öberg:

skriven

Haha ibland tänker jag faan att man inte fick jobba på Omne, men när man läser det du skriver tänker man nästan om xD haha!1

2 Elli Caramelli:

skriven

Självklart glömmer jag inte bort planerna ;)

Jag ska se till att jag är ledig den veckan, ska ajg säga klart och tydligt till chefen ;)

Kommentera här: