En liten tur i onsdags =)

jo men vist !
Hade tänkt skriv om det tidigare men tiden räcker juh inte alltid till
men ja ja ...

Det vart en ute ritt i onsdags och som vanligt va han rätt loj på vägen från kompisarna, så jag fick redan i början se till att han klev på i skritten och att han svara på skänkeln efter att skrittat en stund och han va me på noterna så red jag övergångar och sedan försökte jag mig även på och få han att öka på steget vilket han gjorde riktigt  bra igår! så en massa övergångar och tempo växlingar vart det på vägen bort från stallet !
På den turen vi red i går så innan man vänder hem så blir det en galopp backe och på "toppen" så är det en vändplan där brukar han få gå på en volt och lugna kroppen lite innan vi vänder hem , prövade och få han och vända med framdelen kommer inte i håg om det är en framdelsvändning eller bakdelsvändning ja något av det va de =) jaja och han gjorde det riktigt bra för och va första försöket =)

Men jisses på vägen hem ... överskotts energi som heter duga =O fort skulle det gå !

fick verkligen lägga om planen , hade tänkt fortsätta med tempo växlingar men det va inte och tänka på !
Han va helt enkelt för taggad och uppstressad och ville hem bara !
så en hel massa sidoförflyttningar , skänkelvikningar när jag hade flyttat han åt vänster så vill han direkt flytta sig åt höger utan att vänta på mig , han tyckte väll att jag tog för lång tid på mig ;)
Så då fick han gå kvar på vänster sida och vara höger ställd , så jag kom åt höger bogen , jisses vad han kämpade i mot =O
Gick i mot skänkeln hela tiden... och ville inte ta tygeln och bara bråkade , men tillslut så släppte det och han vart lika mjuk och jag hade lika mycket sug i tyglarna och han lyssnade på sätet när jag ville sakta av ...
Så summa summarum är väldigt nöjd över rid passet , vi stötte på problem men löste dom =)



fina hästen !

Red även en tur i går (söndag) då vart det till och jobba lite i paddocken inför tävlingen nästa söndag , red igenom programmet för och se om vi över huvudtaget ska anmäla oss ;) kan säga att det gick riktigt bra bara jag får han riktigt lösgjord så är det inga problem , men jag hade samma problem i går som i Onsdags , han va riktigt tjurig i högervarvet  och höger sidan ... varje gång han gick i mot skänkeln så gjorde jag en volt och tillslut så lossnade det ... =)
så han va riktigt fin och mjuk det är så kul :D








Kommentera här: