Pjuh varmt ridpass !

Jag och Mia tog oss ett ridpass idag !
Var juh ganska mulet och svalt när vi pratade om det tidigare , men solen behagade komma fram så det blev en smula varmt !!!

Jag började med och jobba med skritten , korta upp och hålla koll på bogarna när det började funka så gick jag över till traven , hade bra kontakt i tyglarna och han var framme för skänkeln så jag började samla upp och korta traven , red 8 volt i traven och försökte hålla denna korta traven !
Gick riktigt bra :)

Efter det jobbet fick han en skritt paus för och vila upp sig för galoppen :)
Hade lagt upp galopp bommar på 3,5 m men det förstod han inte alls !!!
Så jag la om planen och la upp ett hinder på varje lång sida i stället !

Tog höger varv först , tänkte att det är lika bra och börja med det svåra ;)
Oboj va kul han tyckte det var :)
Han tog fattningen när jag la den och han fattade rätt galopp och inga ko sparkar eller dyligt !
Relativt lugnt och styrbart va det , fick nästan till ett varv på volten i höger varvet :0 det tar sig :)

Testade även att fatta från skritt i högervarvet , gick kanon bra! där kan jag hålla han rakare och som Sara sa den kvalitén som fattningen har , så blir resten av galoppen :)

Sedan tog jag vänster varvet och där gick han som en klocka , lugnt ,sansat i ballans , kunde kräva lite mer samling mellan hindren , lägga en volt !
Det jag kände att vi måste jobba med där är att han inte springer i från mig på långsidan och ökar, utan att han tar mina halv halter , när han tog halv halterna kom vi helt rätt på hindret ,men det kommer så småningom ;) är överlycklig att vi har kommit så här långt hittills !

Nästa pass så blir det övergångar som ska nötas :)

Vi avslutade med att skritta av dom på en skogs stig som går ovan för oss !
Mysig var det förutom alla kuser som va riktigt ill :/
Nackdelen med sommaren !!!






Kommentera här: