Samtal med veterinären !

Ja igår fick jag nog !

När vi hade tagit in hästarna och jag precis skulle till och borsta Oden så börjar han ruska på huvudet och pipa rätt konstigt sen kom gurglandet ... jaha så va det dax igen !!! en till foderstrupsförstoppning =O börjar massera på vänster sida av halsen för och få det och släppa, och efter kanske en min av masserande så släpper det !
så där och då bestämde jag mig att jag idag skulle ringa till en veterinär och höra vad dom trodde det va  sagt och gjort , ringde först till Dannero kliniken och den veterinären lät riktigt vettig, nämnde att jag hade två problem med min häst dels att han hade förstorade lymfknölar och sedan foderstrupsförstoppningen ! Lymfan kunde han inte riktigt förklara via telefon men efter som han inte hade någon feber och inga andra förkylnings symtom så trodde han inte att det va något smittsamt , efter som dom andra hästarna inte hade fått det men han ville att jag skulle avvakta till på måndag och hade han inte fått någon feber tills dess så kunde jag höra av mig om jag ville ha en tid på kliniken för och kolla upp munnen, tänderna, luftrören och foderstrupen... vilket jag förmodligen kommer och göra, men han tyckte att jag kunde ringa till distriktsveterinären så dom kunde åka ut och kolla på han , så sagt och gjort ringde till dom och förklarade än en gång hur läget va som , även denne veterinär tyckte det lät konstigt att inga andra förkylnings symtom visade sig , sen frågade jag om foderstrupförstoppningen kunda ha och göra med de förstorade lymfknölarna att göra ,  men det trodde han inte ! utan han trodde att lymfan berodde på att han hade över reagerat på betet , men sa jag han går inte på betet än vist det är lite gröngräs som dom går och knaprar på, men han tyckte att efter som han inte visade några andra symtom så skulle vi av vakta , men så frågade jag än en gång om varför maten fastande för, och om det kunde ha något med tänderna och göra , rådet jag fick va att inte ge han kraftfoder !
Men jag ger han inget kraftfoder sedan han fick det första gången, nu fick han det juh utav bara hö ! ja då kan det juh ha något med tänderna och göra !
- då vill jag att ni kommer ut och kollar tänderna på han !

Så någon dag denna vecka, han kunde inte säga vilken dag det skulle bli =/ så kommer han och tar en titt !
under tiden så ska jag ge han mindre hö åt gången fast offtare sen ska jag även blöta höet lite, funderar starkt på och fara köpa ett fin maskat hö nät så han inte gluffsar i sig maten !

min fina lilla kille ... undra om jag ska förlora dig på samma sätt som jag förlorade Tira =C



jaja nu ska jag ta och fara till stallet för och kolla till han !

Kommentarer:

1 Elli Caramelli - Rockabilly Love:

skriven

Men vännen då :(

Förstår din oro för att förlora en till häst, men jag är positivt och försöker tänka positivt!

Du ska se att det kommer att bli bra.



Kram på dig vännen <3

2 helena:

skriven

Jo jag försöker vara det , men jag kan inte hjälpa att tankarna kommer ! =/ men idag har ha fått tänderna filade , men vet tyckte inte att det va så mycket så att ha skulle ha besvär och tugga , så han är helt enkelt gluppsk den rackaren !

Kommentera här: