Nio snart Tio

Våran "lilla" kille !
 
Tänk att han snart är tio =) och en hel massa funderingar har han med !
vi satt i godan ro och tittade på barn tv och den kinesiska muren kom
 tal i ett program .
 
- Mamma vem byggde kinesiska muren ?
 
- Eehhmm ja du bra fråga ... Kineserna !?!
 
- Men vem sa åt dom och bygga och varför gjorde dom det ?
 
- Ja du kanske kan ta och fråga din lärare om det !
 
- Men mamma inte vet hon sådant !
 
Så min snart tio åring tycker att jag ska vet  något som hans lärare kanske inte vet !
Tänk helena Tänk, tanke hjulen snurrar , ryker lite lätt ur öronen ... kommer inte på vem , men svara lite avikande , medans händerna far över tangenr bordet på datorn ... gooooogle ja tack och lov för google ;)
 
- Dom byggde den nog för och skydda sig !
 
- Men hur kommer man upp på den då ?
 
Jo dom byggde små torn längst med muren så det finns säkert trappor i dom !
 
- aha men mamma hur lång är den då ?
 
Vid det här laget hade jag kommit in på Wikipedia pjhu, läser som en galning ...
 
- Nu ska vi se Rasmus Den kinesiska muren är efterföljaren till flera andra murar, av vilka de första påbörjades på 200-talet f.Kr. av Qin Shi Huangdi, den första kejsaren av hela Kina. Kina har genom historien varit utsatt för otaliga angrepp från nomadiska folkgrupper i norr. Kejsaren beordrade att anlägga en sammanhängande mur från öst till väst. Under ledning av general Meng Tian sattes 300 000 bönder, soldater och kriminella i arbete. Tiotusentals dog inom loppet av de tio åren som byggandet pågick.

Murarna uppfördes i syfte att skydda kineserna från nordliga nomadiska folkslag, något som de dock alla till slut misslyckades med.

Ja jag kopierade från wikipedia , orkade inte skriva allt ;)

- ja men mamma hur ut talar man de namnet !

- ja älskade vän jag kan juh inte kinesiska så jag vet inte riktigt !

- ok men hur lång är den ?

- Den mättes först till 6400 km men 2009 så mätte man den igen och då visade det sig att den va hela 8852 km

- Oj det va långt ... mamma kan vi fara dit någon gång ! finns det bilder !

Så vi avslutade kvällen med att titta på bilder och förklara att det första va korta murar som bygdes ihop till en stor ja en historie lektion både för han och mig , och detta bara av ett barnprogram , och jag säger bara tack och lov för wikipedia och google =)

Kommentera här: