Oden min Oden

Underbar fina häst !
 
I torsdags så fick äntligen hästarna nya dojjo, vilket va på tiden!
 
 
 
så vi tog på hästarna en hel massa reflexer på kvällen och tog en tur , ååå va härligt de va , men han hade en hel massa energi grabben , skrittade på så in i bomben , nästan som om han gick på glödande kol , men inte trippigt och kort utan långa vävinnande steg , med ett härligt övertramp satt bara och njöt =)
 
 
 Var även ut en tur i söndags , då blev det paddocken en sväng , helt krav löst , tänkte bara checka av var vi va någonstans efter en sådan lång vila som han har haft , men döm om min förvåning när jag ber han om trav och han kliver på i en härlig mellan trav ,söker kontakt i tyglarna och reser ryggen !!!
Jag tänkte innan att det här bllir det någon form av släng trav och huvudet högt i lufften ,men icke sa nicke !
så jag provade sammla upp han i samlad trav , kramade lite lätt i ytter tygeln och han tog halvhalten jätte bra och sedan in i en härlig sammlad trav , när vi kom ut på långsidan i vänster varv så bad jag han öka igen och det gjorde han , han till och med fattade vänster galopp även där va han lugn det va ingen tok fart , inge sladd i hörnen , lät han rulla på i ett varv , stod i fätsits och lät han bara rulla på , testade och styra in han på en volt och vet ni vad som händer !!! han fortsätter gallopera hela volten runt , han spårar , bryter inte ur volten och bibehåller samma tackt runt hela volten 8) bröt av och över öste han med beröm!
 
Alltså faaaaan va fin han va !!! hur kan han va så fin efter 10 månaders vila ?
Visst vi kunde inte köra på så i 30 min utan jag red bara så i kanske sammanlagt 10 min och resten av tiden skrittade vi på endera på lång tygel eller sammlad skritt vill juh inte att han ska bli trött och less !
 
Kan tala om att jag bara satt och flina där uppe !
Han reagerade på allt jag gjorde sååå underbart
 
fina fina killen
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: